24.05.2019 Piątek
09.00-10.00 Rejestracja uczestników
10.00-10.15 Powitanie
10.15-13.00 I Sesja Plenarna
13.00-14.00 Przerwa na lunch
14.00-16.40 II Sesja Plenarna
16.40-17.00 Przerwa kawowa
17.00-18.00 III Sesja Plenarna
18.00-19.30 Obrady w sekcjach
20.00 Kolacja
25.05.2019 Sobota
9.00-11.00 IV Sesja Plenarna
11.00-11.20 Przerwa kawowa
11.20-14.00 Obrady w sekcjach
14.00-14.30 Przerwa na lunch
14.30-16.30 Warsztaty
Program szczegółowy konferencji
24.05.2019 Piątek
I Sesja Plenarna
10.15 – 13.00
10.15 – 10.45
Richard Irvine
The role of craft making in Forest Education. Torrington, Devon, United Kingdom.
10.45 – 11.10
Francesc Miralles
SHINRIN-YOKU, the Japanese way of healing in the forest. (online) Barcelona, Espania.
11.10 – 11.30
Oktawia Gorzeńska
Szkoła (publiczna) w wielkim mieście, czyli o tym, jak otwierać edukację formalną na świat. 17 LO w Gdyni, ruchu #wiosnaedukacji, Gdynia, Polska.
11.30 – 11.50
Ioanna Skaltsa
And if there is a chance please change the GOAL: Go Out and Learn from Nature to.....
GOAL: Go Observe and Learn from Nature...(online)
Agricultural University of Athens, Athenas, Greece.
Advisory Committee
Prof. A. Koutsouris, Laboratory of Agricultural Extension, Agricultural Systems & Rural Sociology, AUA
Prof. K. Skordoulis, Professor of Physics & Epistemology of Science and Director of the Science Education Laboratory at the Department of Education, University of Athens, Greece. Assoc. Prof. K. Kasimati, Department of Education, School of Pedagogical & Technological Education (ASPETE)
Prof. A. Koutsouris, Laboratory of Agricultural Extension, Agricultural Systems & Rural Sociology, AUA
Prof. K. Skordoulis, Professor of Physics & Epistemology of Science and Director of the Science Education Laboratory at the Department of Education, University of Athens, Greece. Assoc. Prof. K. Kasimati, Department of Education, School of Pedagogical & Technological Education (ASPETE)
11.50 – 12.15
Wiktor Naturski
W stronę zrównoważonego rozwoju. Stowarzyszenie Edukatorów Leśnych, Nadleśnictwo Ustroń, Ustroń, Polska.
12.15 – 12.40
Jacek Wąsiński
Rola i zadania ośrodków rehabilitacji zwierząt w służbie ochrony przyrody i edukacji przyrodniczej. Pogotowie leśne, Mikołów, Polska.
12.40 – 13.00 Dyskusja
13.00 – 14.00 Przerwa na lunch
II Sesja Plenarna
14.00-16.40
14.00 – 14.20
Gaga Mumladze
Alternative Ways of Ecological Education in Borjomi-Kharagauli National Park. Borjomi-Kharagauli National Park, Georgia.
14.20 – 14.40
Patrycja Brudzińska
Gdy edukacja poszła w las... wnioski z badań berlińskich przedszkoli leśnych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Polska.
14.40 – 15.00
Bożena Żach
Wzorce biologiczne. Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, Polska.
15.00 – 15.20
Katarzyna Rosińska
Intuicyjne uczenie się przyrody. Pracownia Rubecula, Fundacja Edukacji Naturalnej, Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Gdańsk, Polska.
15.20 – 15.40
Agnieszka Katarzyna Kuźba
Czas, przestrzeń i zaufanie w publicznej edukacji XXI wieku. Miejsce natury w trójkącie zrównoważonego rozwoju. Fundacji Bezpieczne Gniazdo – Safe Nest, Kielce, Polska
15.40 – 16.00
Małgorzata Turczyk
Prawo dziecka do codziennej zabawy na świeżym powietrzu jako fundamentalne prawo dzieciństwa. Zakład Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jagielloński,
Kraków, Polska
16.00 – 16.20
Tristan Gooley
Debata z autorem (online)
16.20 – 16.40 Dyskusja
16.40
–
17.00 Przerwa kawowa
III Sesja Plenarna
17.00 -18.00
17:00 – 17:40
Richard Louv
The future will belong to the nature-smart. (online) Los Angeles,United States.
17.40
–
18.00 Dyskusja
Obrady w sekcjach
Sekcja 1
18.00-19.30
18.00 – 18.20
Ewa Palamer-Kabacińska
Od rywalizacji do współpracy – odkrywanie wspólnotowości na nowo. Zakład Badań nad Środowiskami Wychowawczymi Katedra Pedagogiki Społecznej i Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Polska.
18.20 – 18.40
Beata Komorowska
Wychowanie do wartości w poszerzonej przestrzeni edukacyjnej. O dziecięcym eksplorowaniu świata poza salą przedszkolną i klasą szkolną w aspekcie aksjologicznym. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm, Polska.
18.40 – 19.00
Borys Bińkowski
Szkoła od nowa w przyrodzie. Jak powinna wyglądać szkoła przyszłości? Wolna Szkoła w Domaszczynie, Polska.
19.00 – 19.20
Agnieszka Krzymińska
Mam kwiat. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Polska.
19.20 – 19.30 Dyskusja
20.00 Kolacja
Sekcja 2
18.00 – 19.30
18.00 – 18.20
Agata Godawa
Relacja w ujęciu Terapii Gestalt i programu 'Original Play. Warszawa, Polska.
18.20 – 18.40
Maria Pielichowska
Wakacyjny Outdoor – rozwiązania edukacyjne zaproponowane 11-13 – latkom przez studentów edukacji wczesnej, w ramach zaprojektowanych przez nich gier terenowych. Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, Polska.
18.40 – 19.00
Jan Czechowski
Alternatywne nauczanie we współczesnym modelu edukacji. Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu, Oświęcim, Polska.
19.00 – 19.20
Grzegorz Zawada
Edukacja domowa jako alternatywna, skuteczna metoda kształcenia i wychowania. Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE - Opole; Uniwersytet Opolski, Opole, Polska
19.20
–
19.30 Dyskusja
20.00 Kolacja
25.05.2019
Sobota
IV Sesja plenarna
09.00 – 11.00
09.00 – 09.30
Neneroglou Petaloti Katerina
Reggio Thessaloniki, Reggio Emilia approach. An inspired school of Reggio Emilia in Greece.
Thessaloniki, Greece.
Neneroglou Petaloti Anastasia
The child says: No way. The hundred languages are there. Loris Malaguzzi poem.
Thessaloniki, Greece.
9.30 – 9.50
Agata Preuss, Dorota Zaniewska
Przedszkola leśne - rozwój idei na przestrzeni 4 lat w Polsce. Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Białystok, Polska.
9.50 – 10.10
Agnieszka Kudraszow
Leśna szkoła. Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Białystok, Polska.
10.10 – 10.30
Frank Passet, Jens Thieme
Budowanie relacji wychowawca - rodzic w przedszkolach leśnych. Przedszkole leśne Korzenie i Skrzydła, Leipzig, Germany.
10.30 – 11.00
Rafał Ryszka
Ciekawe rozwiązania techniczne w edukacji leśnej. Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Leipzig, Germany.
11.00-11.20 Przerwa kawowa
Obrady w sekcjach
Sekcja 3
11.20 – 14.00
11.20 – 11.40
Magdalena Christ
Dlaczego leśne przedszkole? O roli edukacji w kontakcie z przyrodą na przykładzie działalności fundacji "Czas na las". Uniwersytet Śląski, Fundacja "Czas na las", leśne przedszkole Mysikrólik, Katowice, Polska.
11.40 – 12.00
Michał Napiórkowski
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolach leśnych.Fundacja Strefa Przetrwania, Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Ostrołęka, Polska
12.00 – 12.20
Agnieszka Lipska
Leśna Grupa. Leśna Grupa, Warszawa, Polska
12.20 – 12.40
Ewa Kaliszuk
Kompetencje w “lesie” czyli rzecz o tym, jak dobrze rozpocząć rozwój naszych dzieci. Niepubliczna Szkoła Podstawowa Fundacji Królowej
św. Jadwigi, Przyłęków, Polska.
12.40 – 13.00
Bartek Guentzel
Etyka w edukacji przyrodniczej. Potrzebujemy przyrody, ale czy przyroda potrzebuje nas. Brodnica, Polska.
13.00 – 13.20
Krzysztof Kasperek, Magdalena Lenartowicz
Wychowanie do życia w lesie – Jak harcerstwo dzięki przyrodzie rozwija potencjał przyszłych pokoleń. Związek Harcerstwa Polskiego Katowice/Opole, Polska.
13.20 – 13.40
Kasper Jakubowski
„Nieużytek ekologiczny?”. Kształtowanie nowoczesnych przestrzeni edukacyjnych w miastach jako element wspomagający edukację alternatywną. Fundacja Dzieci w Naturę, Polska.
13.40 – 14.00
Lidia Wollman
Mniszek lekarski czyli dzieci odkrywają przyrodę - 20 lat doświadczeń. Przedszkole Publiczne nr 1 w Skoczowie, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko Biała, Polska.
14.00 – 14.30 Przerwa na lunch
Sekcja 4
11.20 – 14.00
11.20 – 11.40
Katarzyna Michalska
Edukacja alternatywna w nie alternatywnej strukturze.
Stowarzyszenie Kopalnia Aktywności/Gimnazjum nr 1 w Bytomiu, Bytom, Polska.
11.40 – 12.00
Aleksandra Maj
O możliwej (nawet w tradycyjnej szkole) „ucieczce” do lasu – garść refleksji z doświadczeń nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej.
Uniwersytet Łódzki, Łódź, Polska.
12.00 – 12.20
Magdalena Helena Badora
Edukacja poprzez las jako jeden z elementów działań terapeutycznych skierowanych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych – studium przypadku na przykładzie Placówki Wsparcia Dziennego Promyk w Konopiskach. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Konopiskach / Uniwersytet Śląski Wydział Nauk Społecznych, Katowice, Polska.
12.20 – 12.40
Anna Nitecka Walerych
Zdrowotne walory leśnych przedszkoli. Uniwersytet Gdański, Gdańsk, Polska.
12.40 – 13.00
Marta Cichowska – Napiórkowska
Artrogrypoza w lesie. Niepełnosprawność ruchowa w przedszkolu leśnym. Fundacja Strefa Przetrwania, Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, Ostrołęka, Polska.
13.00 – 13.20
Mohamed BoulfrifiSzakoła saharyjska czyli o sposobie nauczania i doświadczeniach edukayjnych dzieci na największej pustyni świata. (on-line)
Mhamid El Rhozlane, Ouarzazane,Morocco.